יום רביעי, 15 בפברואר 2017

מה באמת תמונת הפרופיל אומרת עליך ?


רושם ראשוני במפגש פנים אל פנים נקבע בשבע שניות.                                                                 לעומת זאת נמצא כי אנשים שראו לראשונה תמונת פרופיל גיבשו דעה על הדמות שבתמונה תוך פחות משנייה.


האם היית מעלה בדעתך להגיע לפגישה עסקית חשובה או לדייט, מוזנח, לבוש ברישול או בפיג'מה ?           אני מניח שלא, אך כשזה נוגע לפגישה עם אלפי אנשים שעשויים לקבוע את עתידך האישי והמקצועי,           כאלה שיכולים לקבל אותך לעבודה או מישהו שיכול לבחור בך כבן הזוג המושלם עבורו, דווקא אז -               אתה מגיע לפגישה לא מוכן. 


בכל יום מועלות מיליארדי תמונות וסרטונים לרשתות החברתיות. התמונות מכילות מידע על הבחירות שלנו, הכוונות והיכולות שלנו ואפילו על חלקים ממבנה האישיות שלנו. תמונות הפכו לשפה המדוברת ביותר ברשתות החברתיות. תמונות הן הכלי המרכזי להעברת מסרים ולמעשה להציג את מי שאתה רוצה להיות.


במציאות, כשאנחנו מתכוננים לפגישה חשובה, אנחנו רוצים להיראות במיטבנו, לבושים בקוד לבוש המתאים ומוכנים לקראתה כראוי. בדרך כלל נפגוש אז אדם אחד או כמה אנשים. אך מדוע אנשים אינם עושים זאת כשהם נפגשים עם אלפי אנשים ברשת? מדוע אנשים מעלים תמונת פרופיל בלי לייחס חשיבות למסר שלה? לעתים אנשים בוחרים את התמונה המוצלחת לדעתם ממאגר התמונות שלהם, לעתים זאת תמונה שנחתכה מקבוצת אנשים או בן זוג, עם רקע בעיתי, תמונה ישנה, תמונה של הילדים או בעל החיים שלהם ומעלים אותה לרשת. ואז, ובעזרת הנגישות הטכנולוגית, לעתים מועלות תמונות לא ראויות שאינן משרתות אותנו ולעתים אף מזיקות ומאירות אותנו באור הפוך מזה שרצינו וגורמות לנו להחמיץ הזדמנויות.


בכל מפגש בין אנשים בעולם הווירטואלי ובעולם הממשי אנו מעבירים  מסרים ויוצרים את רושם מסוים. רושם זה אינו מועבר באמצעות מילים, אלא באמצעות סימנים וקודים. במפגשים אלה אנחנו בודקים בזולתנו שתי תכונות עיקריות – אמינות ויכולת. אנחנו מנסים לבדוק מה כוונותיו כלפינו ומהם כישרונותיו.

במפגש פנים-אל-פנים אנחנו יכולים לעבד מידע לא מילולי כמו הבעות פנים, טון דיבור, מחוות גופניות, סגנון לבוש, קשר עין ומרחק פיזי. סימנים אלה מאפשרים לנו להבין כוונות, לחוש אם האדם שלידינו רגוע או לחוץ, אם הוא נמשך אלינו או נרתע מאִתנו, להרגיש את רמת המוטיבציה שלו ואת מידת מעורבותו באינטראקציה.                                                                                                                                             לעומת זאת במפגש וירטואלי אין אפשרות להתבסס על תקשורת לא- מילולית כדי להבין מי עומד מולך, ולכן הרושם הראשוני מושתת על המסר המועבר בתמונת הפרופיל ובתמונות אחרות. המפגש בעולם הווירטואלי קצר ולעתים אינו עולה על שניות בודדות. בזמן הקצר הזה עליך להותיר רושם נכון ולגרום לצופה להישאר בדף שלך.



שורת מחקרים חדשים שפורסמו בשנים האחרונות מאמתות את החשיבות המכרעת של בחירת תמונת הפרופיל. אחד מהמחקרים חושף שבתמונת הפרופיל מצוי מידע על חלקים באישיות שלנו.
צוות חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה השתמשו בתוכנה להערכת אופי. הם ניתחו 66,000 אלף תמונות פרופיל. בנוסף הם ביקשו מ434 אנשים נוספים  למלא סקר פסיכולוגי.

המחקר פורסם בעיתון "ניתוח אישי באמצעות מדיה חברתית" - בחירת תמונת הפרופיל, Analyzing) (Personality through Social Media - Profile Picture Choice החוקרים קטלגו את אלפי תמונות הפרופיל לחמישה טיפוסים מרכזיים שהם: הפתוח, הנירוטי, הנעים, המצפוני, המוחצן

אז, לאיזו קטגוריה אתם משתייכים?

הטיפוס הראשון: פתוח לחוויות חדשות.

התמונות שלהם הזו ישקפו אנשים שנהנים ומחפשים חוויות חדשות. הם אינם נרתעים להצטלם בתנוחות וזוויות לא שגרתיות ומוזרות. הם ייעזרו בחפצים שיאדירו את הסיטואציה: גיטרה, גלשן וכדומה...   גודל האנשים בתמונה יהיה הגדול ביותר מכל הקטגוריות. מאחורי הצבעוניות והמוחצנות מתגלים אנשים שמושפעים בקלות ויש בהם כעס ועצב. 


הטיפוס השני: הנירוטי

לאנשים אלה יש בעיה להסוות את תחושותיהם השליליות. מכיוון שפניהם חושפות את הרגשתם הם יעדיפו לעלות תמונת פרופיל שהם לא נוכחים בה. כמו למשל תמונה של חיית מחמד, ילדים, מכונית, או משהו אחר שעשויי לייצג חלק מדמותם אך לא חושף את הרגשתם. אלה מתוכם שיתגברו על המחסום ויפרסמו תמונת פרופיל, יעדיפו תמונות ניטרליות שלא מביעות רגש.


הטיפוס השלישי: בעל המצפון

בקטגוריה זו נראה אנשים שנהנים מ "סדר, התנהגות מתוכננת ומשמעת עצמית" התמונות יהיו מוקפדות עד לפרט האחרון בלבוש מדויק ובתסרוקת שסערה לא זזה בה.  התמונות יעבירו מסר חיובי ותחושת ביטחון לצופה. על מנת להעביר את המסר של המבוגר האחראי הם ישתמשו באלמנטים שיראו אותם מבוגרים מכפי גילם, למשל במשקפיים ולבוש מתאים.


הטיפוס הרביעי: הנעים

בקטגוריה הזו כפי ששמה מרמז יהיו האנשים הנעימים ביותר למראה. הם מחייכים מאוזן לאוזן ומשדרים שהם מסתדרים עם כולם (לעתים ניתן להתבלבל בין המוחצנים לנעימים)
מכיוון שאנשים בקבוצה זו עסוקים באמת בהנאה עצמה ולא במראית עיין הם פחות ייחסו חשיבות לאיכות התמונה והמיקום שלהם בפריים.


הטיפוס החמישי: המוחצן

בקטגוריה זו המופע הוא העניין המרכזי. השואו אופ. שפת הגוף תהיה מוגזמת. העיסוק בכל מה שמסביב הוא גדול עד  שאין להם את פנאי לעסוק ברעיון ובאיכות התמונה. בקטגוריה זו נקבל את איכות התמונות הגרועה ביותר.
ההתרחשות בתמונה נראית חסרת פרופורציה ואין בה חשיבה אסתטית בגלל השימוש המוגזם בצבעים ופילטרים. אנשים אלו נוטים להצטלם עם אנשים צעירים, או לאמץ טכניקות אחרות שיראו אותם צעירים יותר ממה שהם.



בהרצאות שאני עורך ברחבי הארץ אני מרחיב את הדיבור על הטיפוסים השונים, מפרט את החשיבות שבהבנת הנושא וכיצד להפיק ממנו תועלת בחיינו הפרטיים והמקצועיים:
כיצד להעביר בתמונות שאנו מפרסמים בדיוק את המסר שנרצה,
כיצד לשאוב מידע על המתחרים שלנו מתוך התמונות שהם מפרסמים ברשת,
מהו הכלי הפשוט והזמין לכולנו שהפך את טראמפ לנשיא ארצות הברית ואיך כל אחד מאיתנו יוכל להשתמש בו כבר עכשיו.






 יוני דרור, בוגר האקדמיה לאומנות ויצו חיפה. השתתף בקורסים לתקשורת ואומנות בפרינסטון וניו-יורק.       חתן קרן אמריקה ישראל לחדשנות בצילום, מומחה בינלאומי לאבחון ואיסוף מידע מתמונות.                                                                                   


                                     צילומים : מיה כרמי דרור, Shutterstock


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה